Kerry Lappin-Fortin

Associate Professor

Kerry Lappin-Fortinklappinfortin@uwaterloo.ca
519-884-8110 x28278
Office: STJ 3010A
STJ Website

BA (York-Glendon), MA (Toronto), PhD (Montréal)

Kerry Lappin-Fortin is Associate Professor of French “across the creek” at St. Jerome’s. She has many years of experience teaching both French and English as second languages, and has taught numerous courses in linguistics and translation.

In 2009 she received two honours: the University of Waterloo Distinguished Teacher Award and the Award for Excellence in Undergraduate Teaching from Ontario Undergraduate Student Alliance.


Sociolinguiste de formation, Kerry s’intéresse à la variation linguistique et aux langues en contact. En tant qu’enseignante, elle s’intéresse aussi aux problèmes d’apprentissage en FL2.

La traduction figure également parmi ses domaines de recherche. En 2010, elle a publié Traduire? Avec Plaisir! Cours de traduction avancé (C.S.P.I.). En 2017, elle a publié le manuel La traduction : un pont de départ (C.S.P.I.). Actuellement, elle étudie le problème de la traduction des dialectes et des sociolectes, et notamment du vernaculaire noir américain


Books

Lappin-Fortin, Kerry, La traduction : un pont de départ, Toronto: Canadian Scholars' Press, August 2017, 286p. (with electronic Cahier du maître, 71p.).

Articles

Lappin-Fortin, Kerry, "Investigating L1 Lay Assessments of L2 French Pronunciation", Journal of Second Language Pronunciation. Vol.4:1, 2018. p.103-128.

Lappin-Fortin, Kerry, "Traduire le Black English ("C’est comme ça des fois ")", Meta : journal des traducteurs / Meta: Translators’ Journal. Vol.61 (2), 2016, p.259-278.

Lappin-Fortin, Kerry, "Talking Translation: An Interview with Lawrence Hill", Canadian Literature. Vol. 223, 2015, p.100-117.

Lappin-Fortin, Kerry, "Comparing Written Competency in Core French and French Immersion Graduates", Canadian Journal of Applied Linguistics. Vol. 17 (2), 2014, p.91-112.

Lappin-Fortin, Kerry, "Gender Assignment in Core French and French Immersion Graduates – J’aime la français, mais pas le grammaire", The French Review, Vol. 88 (2), 2014, p.121-142.

Lappin-Fortin, Kerry, B. J. Rye, "The Use of Pre-/Post-test and Self-assessment Tools in a French Pronunciation Course", Foreign Language Annals, Vol.47 (2), 2014, p.300-320.  DOI: 10.1111/flan.12083..

Lappin-Fortin, Kerry, "Les quatre voix du duo Condé-Philcox", The French Review, Vol.86 (3), 2013, p.535-546.

Others

Lappin-Fortin, Kerry, “Canadian cultural supplement” for Imaginez, 3rd edition, Vista Higher Learning, Oxford University Press, 2015. (5 pages).

Lappin-Fortin, Kerry, "Traduire un poète irlandais", Fiche pédagogique, Le français dans le monde, no. 389, sept. oct. 2013, p.75-76.

Affiliation: 
University of Waterloo