New article—On Memory and Figural Thought

February 19, 2025

Abstract: In this article, the rhetorical figure of prolepsis serves as an illustrative case to examine how the ancient threads of memory craft can explicate the rhetorical operations of figures. In the ars memoriae tradition of antiquity and the medieval period, memory was the chief tool in invention. Memory craft is principled upon organization, routine, and structure. It also draws on our emotions to operate, and that which surprises us for its uniqueness or other features becomes more memorable. We recall that which is unique or perhaps the departure from the conventional language we encounter with a well-placed metaphor or the repetition of anaphora or epistrophe. Memory, through its inventive function, has much to tell us about how rhetorical figures underlie operations of the mind. Rhetorical figures reveal stylistic operations that allow for compositional activities, for invention and persuasion, and figures are rooted in the workings of memory revealed by the tradition of ars memoriae.

Résumé : Dans cet article, la figure rhétorique de la prolepse sert de cas illustratif pour examiner comment les anciennes traditions de l’art de la mémoire peuvent expliciter les opérations rhétoriques des figures. Dans la tradition de l’ars memoriae de l’Antiquité et du Moyen Âge, la mémoire était l’outil principal de l’invention. L’art de la mémoire repose sur l’organisation, la routine et la structure. Il s’appuie également sur nos émotions pour fonctionner, et ce qui nous surprend par son caractère unique ou ses autres propriétés devient plus mémorable. Nous nous rappelons ce qui est unique ou ce qui s’écarte du langage conventionnel que nous rencontrons, que ce soit par une métaphore bien placée ou par la répétition de l’anaphore ou de l’épiphore. La mémoire, à travers sa fonction inventive, a beaucoup à nous apprendre sur la façon dont les figures rhétoriques sous-tendent les opérations de l’esprit. Les figures rhétoriques révèlent des opérations stylistiques qui permettent des activités de composition, d’invention et de persuasion, et elles sont enracinées dans les mécanismes de la mémoire révélés par la tradition de l’ars memoriae. 

Article here: https://rhetcanada.org/wp-content/uploads/2024/12/Mehlenbacher-Memory-and-Figural-Thought.pdf