Students chatting around green engineering and architecture models
Accelerating Climate Change Education (ACE) for the Next Generation of Professionals A three component project hosted by the Waterloo Climate Institute

Accelerating Climate Change Education (ACE) project

For professional degree programs of accounting, architecture, planning and engineering

In April 2024, the Waterloo Climate Institute initiated a project supported with funding by Natural Resources Canada's Climate Adaptation Program to help accelerate the integration of climate change adaptation (CCA) knowledge and skills into professional degree programs at universities and colleges in Canada. This three-year project will focus on Accounting, Architecture, Planning, and Engineering (Civil, Environmental and Systems) programs.

VERSION FRANÇAISE CI-DESSOUS.

Project Components

The project comprises three interconnected components: 

Component A - Needs Assessment: Undertake a national, holistic review of current climate change adaptation education practices and needs in the professional degree programs across Canada.  Read more here about the survey.

Component B - Curriculum Revisions at University of Waterloo: Design and integrate new CCA curriculum into our own professional programs, including experiential activities that support cross-professional learning, and in alignment with professional associations’ evolving competency development.  Read more here about what we’re doing and how.

Component C - Communities of Practice: Establish and/or support national communities of practice to advance the integration of CCA curriculum into professional programs in post-secondary institutions across Canada through capacity building and information sharing.

Diagram of the 3 components that make up the ACE Project

Project Partners

project partners

Pour les programmes de diplômes professionnels en comptabilité, architecture, urbanisme et ingénierie 

En avril 2024, l'Institut du Climat de Waterloo a lancé un projet soutenu par un financement du Programme d'Adaptation au Climat de Ressources Naturelles Canada, visant à accélérer l'intégration des connaissances et des compétences en matière d'adaptation au changement climatique (ACC) dans les programmes de diplômes professionnels dans les universités et collèges du Canada. Ce projet de trois ans se concentrera sur les programmes de Comptabilité, d'Architecture, d'Urbanisme et d'Ingénierie (Civile, Environnementale et Systèmes). 

Composantes du Projet 

Le projet comprend trois composantes interconnectées : 

Composante A - Évaluation des Besoins : Effectuer une revue nationale et holistique des pratiques actuelles et des besoins en matière d'éducation à l'adaptation au changement climatique dans les programmes de diplômes professionnels à travers le Canada. En savoir plus sur l'enquête ici. 

Composante B - Révisions des Programmes à l'Université de Waterloo : Concevoir et intégrer de nouveaux contenus sur l'ACC dans nos propres programmes professionnels, y compris des activités expérientielles qui favorisent l'apprentissage interprofessionnel, et en alignement avec le développement des compétences des associations professionnelles. En savoir plus ici sur ce que nous faisons et comment. 

Composante C - Communautés de Pratique : Établir et/ou soutenir des communautés de pratique nationales pour faire progresser l'intégration du programme ACC dans les programmes professionnels des établissements postsecondaires à travers le Canada, par le renforcement des capacités et le partage d'informations. 

French Component Circle