
National Survey on Climate Change Education in Canadian Professional Degree Programs
A Needs Assessment for Climate Change Adaptation in Canadian Professional Degree Programs
Canada’s National Adaptation Strategy identifies the need for accountants, architects, engineers and planners to have the skills to address climate risks and adaptation strategies in their work. One way we can achieve this is by making sure that initial training programs at universities and colleges are preparing future professionals by helping them gain climate action competencies before they even get out into the world of work.
But what is going on in higher education right now across the country? And what is needed?
This is the focus of a national needs assessment being undertaken by the Waterloo Climate Institute. The results will help us all to better understand how to speed up the integration of climate change competencies into existing Engineering, Planning, Architecture and Accounting degree programs. The assessment is being implemented as a national online survey during October-November 2024.
The study will help us to better understand what is currently happening (and not happening), what’s working and what isn’t, and identify supports needed and future directions for effective integration of climate change adaptation into curriculum planning and pedagogy, including collaboration and sharing across institutions. Each institution is invited to participate in the study by filling in the online survey – one submission for each of the relevant professional degree programs:
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Accounting
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Architecture
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Civil Engineering
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Environmental Engineering
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Systems Design Engineering (or related)
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Planning
The results of the study will be presented at a virtual National Forum on Climate Change Education in Professional Degree Programs being hosted by the Climate Institute in March 2025.
National Survey on Climate Change Education in Canadian Professional Programs
The University of Waterloo’s Climate Institute is inviting university and college professional programs to participate in a research study to assess the state of climate change and sustainability education in Canada’s accounting, architecture, engineering, and planning programs.
Participants will benefit from:
- Access to the findings and final report
- Opportunity to join a Community of Practice to support the integration of climate change education into professional degree programs in Canada
Who should participate:
- Program/curriculum leads for Engineering, Accounting, Architecture, and Planning programs
Our research questions:
- What are universities and colleges already doing to integrate climate change and sustainability into their engineering, accounting, architecture, and planning programs?
- What are the barriers and enabling factors? What supports do they need?

Enquête Nationale sur l'Éducation au Changement Climatique dans les Programmes de Diplômes Professionnels Canadiens
La Stratégie Nationale d'Adaptation du Canada souligne la nécessité pour les comptables, architectes, ingénieurs et urbanistes d'acquérir les compétences nécessaires pour gérer les risques climatiques et les stratégies d'adaptation dans leur travail. Une façon d'y parvenir est de s'assurer que les programmes de formation initiale dans les universités et les collèges préparent les futurs professionnels en leur permettant d'acquérir des compétences en matière d'action climatique avant même leur entrée sur le marché du travail.
Mais que se passe-t-il actuellement dans l'enseignement supérieur à travers le pays ? Et quels sont les besoins ?
C'est l'objectif d'une évaluation nationale des besoins menée par l'Institut du Climat de Waterloo. Les résultats nous aideront tous à mieux comprendre comment accélérer l'intégration des compétences liées au changement climatique dans les programmes existants de diplômes en Ingénierie, Urbanisme, Architecture et Comptabilité. L'évaluation est mise en œuvre sous la forme d'une enquête nationale en ligne durant les mois d'octobre-novembre 2024.
L'étude nous permettra de mieux comprendre ce qui se passe actuellement (et ce qui ne se passe pas), ce qui fonctionne et ce qui ne fonctionne pas, ainsi que d'identifier les soutiens nécessaires et les orientations futures pour une intégration efficace de l'adaptation au changement climatique dans la planification des programmes et la pédagogie, y compris à travers la collaboration et le partage entre établissements. Chaque établissement est invité à participer à l'étude en remplissant l'enquête en ligne - une soumission pour chacun des programmes de diplômes professionnels concernés :
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Comptabilité
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Architecture
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Ingénierie Civile
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Ingénierie Environnementale
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Ingénierie en Conception de Systèmes (ou équivalent)
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Urbanisme
Les résultats de l'étude seront présentés lors d'un Forum National Virtuel sur l'Éducation au Changement Climatique dans les Programmes de Diplômes Professionnels, organisé par l'Institut du Climat en mars 2025.
Enquête Nationale sur l'Éducation au Changement Climatique dans les Programmes Professionnels Canadiens
L'Institut du Climat de l'Université de Waterloo invite les programmes professionnels des universités et collèges à participer à une étude de recherche visant à évaluer l'état de l'éducation sur le changement climatique et la durabilité dans les programmes de comptabilité, d'architecture, d'ingénierie et d'urbanisme au Canada.
Les participants bénéficieront de :
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Accès aux résultats et au rapport final
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Opportunité de rejoindre une Communauté de Pratique pour soutenir l'intégration de l'éducation sur le changement climatique dans les programmes de diplômes professionnels au Canada
Qui devrait participer :
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Responsables de programme ou du curriculum pour les programmes d'Ingénierie, Comptabilité, Architecture et Urbanisme
Nos questions de recherche :
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Que font déjà les universités et collèges pour intégrer le changement climatique et la durabilité dans leurs programmes d'ingénierie, de comptabilité, d'architecture et d'urbanisme ?
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Quels sont les obstacles et les facteurs facilitants ? De quels soutiens ont-ils besoin ?