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National Survey on Climate Change Education in Canadian Professional Degree Programs

A Needs Assessment for Climate Change Adaptation in Canadian Professional Degree Programs

Canada’s National Adaptation Strategy identifies the need for accountants, architects, engineers and planners to have the skills to address climate risks and adaptation strategies in their work. One way we can achieve this is by making sure that initial training programs at universities and colleges are preparing future professionals by helping them gain climate action competencies before they even get out into the world of work. 

But what is going on in higher education right now across the country? And what is needed? 

This was the focus of a national survey undertaken by the Waterloo Climate Institute between October 2024 and February 2025. The results will help us all to better understand how to speed up the integration of climate change competencies into existing Engineering, Planning, Architecture and Accounting degree programs.

The study provides insights into what is currently happening (and not happening), what’s working and what isn’t, and identifies supports needed across the target disciplines.  The study recommends future directions for effective integration of climate change education into curriculum planning and pedagogy, including improving instructors’ access to relevant teaching/learning resources, professional development in climate pedagogy, and enhancing collaboration and sharing across disciplines and institutions. The survey results were published in early April, 2025 and presented at the National Forum on April 8, 2025.

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Enquête Nationale sur l'Éducation au Changement Climatique dans les Programmes de Diplômes Professionnels Canadiens

Une Évaluation des Besoins pour l'Adaptation au Changement Climatique dans les Programmes de Diplômes Professionnels Canadiens 

La stratégie nationale d'adaptation du Canada souligne la nécessité pour les comptables, les architectes, les ingénieurs et les urbanistes d'acquérir les compétences nécessaires pour prendre en compte les risques climatiques et les stratégies d'adaptation dans le cadre de leur travail. L'un des moyens d'y parvenir est de s'assurer que les programmes de formation initiale des universités et des collèges préparent les futurs professionnels en les aidant à acquérir des compétences en matière d'action climatique avant même qu'ils n'entrent dans le monde du travail. 

Mais que se passe-t-il actuellement dans l'enseignement supérieur à travers le pays? Et quels sont les besoins? 

Ces questions ont orienté une enquête nationale menée par l’Institut Climat de Waterloo entre octobre 2024 et février 2025.Les résultats nous aideront tous à mieux comprendre comment accélérer l'intégration des compétences en matière de changement climatique dans les programmes existants d'ingénierie, de planification, d'architecture et de comptabilité.

L'étude donne un aperçu de ce qui se passe actuellement (et de ce qui ne se passe pas), de ce qui fonctionne et de ce qui ne fonctionne pas, et identifie les soutiens nécessaires dans les disciplines ciblées.  L'étude recommande des orientations futures pour une intégration efficace de l'éducation au changement climatique dans la planification des programmes et la pédagogie, y compris l'amélioration de l'accès des instructeurs aux ressources d'enseignement/apprentissage pertinentes, le développement professionnel dans la pédagogie du climat, et l'amélioration de la collaboration et du partage entre les disciplines et les institutions. Les résultats de l'enquête ont été publiés début avril 2025 et présentés au Forum national le 8 avril 2025.