Current Projects

 

Current projects

My current research project, entitled “From Land to Landscape: Québec poetry in perspective since 1950” (SSRHC 2016-2019), examines the evolution of Québec poetry. The “poetry from the land” in the 1950s and 1960s was centered on the political concepts of land and country. Some of the most famous poems of that time represented Québec land in a very lyrical and abstract manner through decontextualized natural elements. My observation of contemporary creation since the 2000’s unveils what is both a return to the representation of non-urbanized areas – that I theorized in my first book -, and a change of perspective. To me, one of the dominant traits of current Québec poetry lies in its realism and its close attention to aesthetics, whereby emphasis is no longer on the land, but its landscapes. My objective consists in illustrating this shift from the politics of the land to the aesthetic landscape.

I analyze the concept of landscape at the intersection of the theories of geopoetics and ecopoetics. Indeed, the landscape is not the mere representation of a place but constitutes a complex living environment intertwined with relationships. Thus, this project tackles wider issues such as the transformation of our post-industrial environments, conservation and sustainability of unique landscapes, the impacts of tourism and migrations on communities and ecosystems, the division of resources and representations between (political, demographic, and economical) centres and marginalized regions.

Within the framework of this project, I conduct interviews with authors and artists. Some of the videos can be found on the website of the project: https://uwaterloo.ca/pays-paysage/

Projets en cours

Mon projet de recherche actuel, intitulé « Du pays au paysage. La poésie québécoise en perspective depuis 1950 » (CRSH 2016-2019), étudie l’évolution de la poésie québécoise. La poésie du pays des années 1950 et 1960 était centrée sur le concept politique de pays, qu’elle évoquait de façon à la fois lyrique et désincarnée à travers des éléments naturels souvent isolés, décontextualisés. Depuis 2000, j’observe dans la création contemporaine ce qui est à la fois un retour à la représentation d’espaces non urbanisés – que je désignais par le terme de « confins » dans mon premier livre –, et un changement de perspective. Ce qui me paraît dominer au sein de toute une portion de la poésie québécoise actuelle est son réalisme et son attention à l’esthétique, c’est-à-dire non plus au pays, mais à ses paysages. Mon objectif consiste donc à illustrer ce déplacement du pays politique au paysage esthétique.

J’étudie le concept de paysage en croisant les théories de la géopoétique et de l’écopoétique. En effet, le paysage n’est pas seulement la représentation d’un lieu, mais constitue un milieu de vie complexe tissé de relations. Ce projet aborde donc de plus larges questions telles que la transformation de nos espaces de vie à l’heure postindustrielle, la préservation et la durabilité de paysages uniques, les impacts du tourisme et des migrations sur les communautés et les écosystèmes, le partage des ressources et des représentations entre les centres (politiques, démographiques et économiques) et les régions marginalisés.

Dans le cadre de ce projet, je réalise des entretiens avec des auteurs et des artistes, dont des capsules vidéos se trouvent sur le site internet du projet : https://uwaterloo.ca/pays-paysage/.