Detailed manuscript information (based on Ernest Langlois, Les manuscrits du Roman de la rose. Description et classement, Geneva: Slatkine Reprints, 1974, p. 134-35):

Parchment, measure: 305x216mm, 157 fols. at two columns 42 lines. Beginning of second folio: Et qui de vous se part et emble. The Roman de la rose is on fols 1r to 131r, followed by the Codicille on fols 131r-v and the Testament on fols 131r-157r.

Ex-libris

  1. Fols 1r and repeated on 157r: The signature of P. Florimond dated from 1567.
  2. On the first flyleaf: Ms. de la bibliothèque de Mr. le P. Bouhier .C. 33. MDCCXXI.
  3. At the end, the following lines have been added:

Explicit le Romans de la Rose,
Ou l'Art d'Amours est toute enclose.
Nature rit, si com moy semble,
Quant hic et hec joingnent ensemble.

At the end of the manuscript, a booklet has been appended containing Remarques sur le Roman de la Rose by M. Lucotte, Sr du Tillot. Two of these remarks are perhaps noteworthy:

  1. A Rome, dans la bibliothèque du cardinal Bagny, il y a un Roman de la Rose écrit de la main d'un nommé Nicolas Flamel, qui étoit un écrivain qui travailloit et négocioit à Paris et ailleurs pour les juifs en l'année 1393.
  2. Il y a encore un ms. du Roman de la Rose dans la bibliothèque d'Oxford, qui est très bien écrit sur du velin avec de fort jolies figures en miniature, qui est une marque de son antiquité.

© Bibliothèque interuniversitaire de Montpellier Creative commons licence logo

This work is licensed under a Creative Commons Licence © 2012