La Faculté des Lettres
PAS building room 2401
Read in English
Detailed Manuscript Information (based on Ernest Langlois, Les manuscrits du Roman de la rose. Description et classement, Geneva: Slatkine Reprints, 1974, p. 5-6):
Parchment, measure: 374 x 280mm, 160 fols at two columns, 41 lines. Beginning of the second folio : Ens en le mileu vi Haïne. Bound in the coat of arms of Colbert. This manuscript contains the Roman de la rose (fols 1-139r), the Testament (fols 140r-153r) by Jean de Meun, the Sept articles de la foi (fols 154r-159v) by Jean Chapuis and the Codicille (159v-160r).
Scène illustrée
Le mari jaloux gronde sa femme.
Dimensions:
Miniature de la largeur d’une colonne
Hauteur: 13 vers
Matériaux et couleurs:
Parchemin
Bleu, rouge, rose, vert, noir, feuille d’or
Lettrine:
Lettrine “P” ornée à l’encre (2 vers). Se situe en dessous de la miniature and rubric. Lettrine bleue, sur fond orné à l’encre rouge.
Rubrique:
Rubrique, en dessous de la miniature: “Le jaloux parle a sa fe[m]me”
Encadrement:
Bordure extérieure dorée, avec cadre intérieur coloré en bleu/blanc et rouge/blanc. Motif folié en or, s'étendant au-delà des côtés droit et gauche du cadre.
Fond:
Motif en continu: Grille carrée composée de trois fines lignes dorées, peintes sur fond rouge orné en rouge et bleu.
Allégories:
Le mari jaloux à la gauche
La femme à la droite
Vêtements:
1. Le mari jaloux:
Surcote rouge mi-longue
Chaperon bleu
Chausses blanches
Poulaines noires
2. La femme:
Robe bleue, rez-longueur
Capuchon rouge
Gestes:
Le mari se penche vers sa femme, tandis que la femme se recule légèrement. Ces gestes témoignent le caractère intimidant du mari.
“[T]he husband stands facing his wife and holds his hands in a set of speaking gestures that visualize the aggressive thrust of his words” (Desmond, Marilynn. Ovid’s Art and the Wife of Bath. The Ethics of Erotic Violence. Ithaca: Cornell UP, 2006: pp. 87-9)
“Her posture signals her status as recipient of this barrage: she stands balanced on both feet and holds her [right] hand up, either in concession or agreement” (Desmond, Marilynn. Ovid’s Art and the Wife of Bath. The Ethics of Erotic Violence. Ithaca: Cornell UP: p. 89) Desmond fait référence ici à l’image dans BUV (????), MS 387, fol. 60v; cependant, il en va de même pour l’image du manuscrit BNF, Ms. Fr. 380, fol. 57r.
Paysage:
Terrain en gazon, simulé
© Bibliothèque nationale de France
This work is licensed under a Creative Commons Licence © 2012
La Faculté des Lettres
PAS building room 2401
The University of Waterloo acknowledges that much of our work takes place on the traditional territory of the Neutral, Anishinaabeg, and Haudenosaunee peoples. Our main campus is situated on the Haldimand Tract, the land granted to the Six Nations that includes six miles on each side of the Grand River. Our active work toward reconciliation takes place across our campuses through research, learning, teaching, and community building, and is co-ordinated within the Office of Indigenous Relations.