Dr. Rajibul Islam awarded Excellence in Science Teaching Award

Monday, May 13, 2024

Congratulations to Dr. Rajibul Islam, a faculty member at the Institute for Quantum Computing (IQC) and a professor in the Department of Physics and Astronomy, who has been awarded the 2024 Excellence in Science Teaching Award.

This annual award, selected by the University of Waterloo’s Faculty of Science, recognizes instructors who have demonstrated sustained, high-quality teaching in their undergraduate or graduate courses.

“This award recognizes the time and effort that Rajibul is putting into quality teaching,” says Dr. Norbert Lütkenhaus, Executive Director of IQC. “His energy showcases the care and commitment of IQC faculty members as they engage with our campus community beyond their own research.”

Islam has taught courses at both the undergraduate and graduate levels on topics he is passionate about, including quantum mechanics and optics. While teaching, he believes that it is important to draw from his own personal experiences and research to make the content relatable to his students.

“Quantum mechanics is inherently counterintuitive. At an introductory level, there needs to be a balance between mastering its mathematical tools and developing a physical intuition,” says Islam. “While we might not directly observe quantum phenomena in our daily lives, we regularly use technology that depends on quantum physics.”

By presenting students with questions such as ‘which apps on your phone utilize an atomic clock?’, Islam encourages classroom discussions and deeper comprehension for his students’ learning. He enjoys linking basic concepts to more advanced topics like quantum computing and is passionate about taking the time to explore topics in depth with students during office hours.

Islam has also participated in an IQC pilot program that provides an additional graduate student teaching assistant as a course manager, which allowed him the resources to develop learning modules for his courses which would have been otherwise unfeasible.

With high praise from former students, Islam’s passion for teaching is transferred to the students in his classes. One student from his third year Physical Optics class this past term posted online that “out of all the instructors I've had, he is probably the best at explaining physics concepts intuitively.”

Research and teaching are intertwined. By taking the time to teach students and assist them in their learning journey, IQC’s faculty members are inspiring the next generation of quantum professionals.

“It is incredibly rewarding to know that my teaching has inspired some students enough to motivate them to write recommendation letters for me,” says Islam. “Receiving an award that has been previously bestowed upon many dedicated educators serves as a gratifying affirmation of the teaching methods and efforts I invest in my own instruction.”


Rajibul Islam, Ph. D., reçoit un prix d’excellence en enseignement des sciences

Félicitations à Rajibul Islam, Ph. D., membre du corps professoral de l’Institut d’informatique quantique (IQC) et professeur au Département de physique et d’astronomie, pour le prix d’excellence en enseignement des sciences 2024.

Ce prix annuel, décerné par la Faculté des sciences de l’Université de Waterloo, récompense les membres du corps enseignant qui se distinguent par leur pédagogie exemplaire au premier cycle ou aux cycles supérieurs.

« Cette distinction souligne le temps et les efforts consacrés par Rajibul dans sa pratique d’enseignement, rapporte Norbert Lütkenhaus, Ph. D., directeur général de l’IQC. Par son énergie, il incarne le souci et le dévouement que manifeste le corps professoral de l’IQC à l’égard de notre communauté universitaire qui rayonne au-delà des travaux de recherche. »

Rajibul Islam a enseigné des cours au premier cycle et aux cycles supérieurs sur des sujets qui le passionnent, comme la mécanique et l’optique quantiques. Il croit qu’il est important pour sa pratique pédagogique de puiser dans ses propres expériences et recherches pour vulgariser le contenu à ses étudiants.

« La mécanique quantique est fondamentalement contre-intuitive. Lorsqu’on la présente pour la première fois en classe, il faut trouver l’équilibre entre la maîtrise des outils mathématiques et le développement d’une intuition physique, note Rajibul Islam. On n’observe peut-être pas directement de phénomènes quantiques au jour le jour, mais on utilise régulièrement de la technologie qui repose sur la physique quantique. »

Il posera par exemple des questions comme « Quelle application de votre téléphone utilise une horloge atomique? » à ses étudiants pour les faire échanger en classe et approfondir leur compréhension. Le professeur Islam aime tracer des liens entre les concepts de base et des sujets plus complexes comme l’informatique quantique, et n’hésite pas une seconde à prendre le temps de creuser des questions en profondeur avec ses étudiants durant ses heures de bureau.

Rajibul Islam a également participé à un programme pilote de l’IQC lui permettant d’avoir un assistant pédagogique des cycles supérieurs comme gestionnaire de cours, ce qui lui a donné les ressources dont il n’aurait pas disposé autrement pour concocter des modules pédagogiques pour ses classes.

Très apprécié par ses anciens étudiants, le professeur Islam sait transmettre sa passion pour l’enseignement. Une personne qui a suivi son cours de troisième année en physique optique à la session précédente a même publié en ligne que de tous les formateurs qui avaient croisé son chemin, il était probablement le meilleur pour expliquer des concepts de physique de manière intuitive.

La recherche et l’enseignement sont étroitement liés. En prenant le temps d’instruire les étudiants et en les accompagnant dans leur parcours d’apprentissage, les membres du corps professoral de l’IQC inspirent la prochaine génération de professionnels en physique quantique.

« C’est tellement valorisant de savoir que mon enseignement a inspiré des étudiants au point qu’ils m’écrivent des lettres de recommandation, confie Rajibul Islam. Me voir rejoindre la longue lignée d’enseignants dévoués couronnés par ce prix vient apposer un sceau attestant de la validité de mes méthodes pédagogiques et des efforts que j’investis dans ma propre formation. »