The David Johnston Award for Scientific Outreach recognizes students dedicated to promoting public awareness of quantum research and science in the community. The Institute for Quantum Computing (IQC) is proud to announce this year’s recipient, Pablo Palacios-Avila, PhD student.
Palacios-Avila, a PhD student in the Department of Physics and Astronomy, studies quantum optics and quantum information. Palacios-Avila is passionate about teaching and promoting interest in learning and scientific research.
Over the last two years, he has participated in virtual quantum classroom visits with students across North America. These visits introduce high school students to quantum information science. During that same period, Palacios-Avila started working as a producer on a podcast where he develops scientific content to combat misinformation.
Outreach is very rewarding, said Palacios-Avila. It helps me reinforce the concepts and ideas I have studied. It strengthens my own understanding. It taught me the importance of synthesizing complex concepts and ideas to convey them effectively.
Changes to the way we work due to the pandemic created new opportunities for Palacios-Avila to engage in outreach activities. The virtual visits and the podcast were an opportunity to raise awareness about scientific research while working remotely. His passion for making science accessible and easy to understand is clear.
“Sharing my passion for science and inspiring people to understand our world is what pushed me to choose a science career,” said Palacios-Avila. “The virtual quantum classroom visit was a perfect moment to put into practice all my previous experience and my passion for teaching.”
Pablo Palacios-Avila, doctorant à l’IQC, reçoit un prix d’excellence pour le rayonnement scientifique
Les bourses David-Johnston pour le rayonnement scientifique récompensent des étudiants qui font connaître à la collectivité la physique quantique et la recherche dans ce domaine. L’Institut d’informatique quantique (IQC) a le plaisir d’annoncer que le récipiendaire de cette année est le doctorant Pablo Palacios-Avila.
M. Palacios-Avila, doctorant au Département de physique et d’astronomie, étudie l’optique et l’information quantiques. Il se passionne pour l’enseignement ainsi que pour la promotion de l’apprentissage et de la recherche scientifique.
Au cours des 2 dernières années, il a participé à des visites virtuelles de classes dans toute l’Amérique du Nord, afin de présenter l’informatique quantique à des élèves du secondaire. Pendant la même période, il a commencé à produire un balado dans lequel il combat la mésinformation en développant un contenu scientifique.
« La vulgarisation scientifique est très gratifiante, dit M. Palacios-Avila. Elle contribue à renforcer chez moi les concepts que j’ai étudiés; elle solidifie ma propre compréhension. Elle m’a appris l’importance de synthétiser des notions et idées complexes afin de les transmettre de manière efficace. » [traduction]
Les modes de travail différents suscités par la pandémie ont fourni à Pablo Palacios-Avila de nouvelles occasions de participer à des activités de rayonnement. Les visites scolaires virtuelles et le balado lui ont permis de sensibiliser des gens à la recherche scientifique tout en travaillant à distance. Sa passion de rendre la science accessible et facile à comprendre ne fait pas de doute.
« Mon désir de partager ma passion pour la science et d’encourager des gens à comprendre notre monde est ce qui m’a poussé à choisir une carrière scientifique, dit M. Palacios-Avila. Les visites scolaires virtuelles sur l’informatique quantique ont constitué des occasions parfaites de mettre à profit toute mon expérience antérieure et de vivre ma passion de l’enseignement. » [traduction]