My current research projects are organized along two different topics intimately linked together: literary representation of urban criminality and the development of newspaper fictions.
My work aims to shed light on the ways literary works – often from forgotten authors – integrate the modern city and the mass media. I study how these new realities, effective or fantasized, involve new ways to publish, new publics to conquer, and efforts to reinvent well-known themes. My recent projects are focused on the strategies deployed in these literary works to seduce the reader by transforming old literary processes in order to create new effects, a technique still relevant in popular culture today.
Selected publications
“Les limites d’un roman : pratiques transfictionnelles dans l’œuvre de Fortuné du Boisgobey”, Belphégor [online], 2021-1.
“À l’ombre de soi-même : Quand Dumas revisite l’œuvre dumasienne”, in Loula Abd-elrazak and Valérie Dusaillant-Fernandes (eds.), La Répétition dans les textes Littéraires du Moyen Âge à nos jours, Peter Lang, 2020, p. 147-160.
“Romancier du passé, astronaute amateur, espion idéaliste : le Jules Verne steampunk de La Lune seule le sait”, in Guillaume Pinson and Maxime Prévost (eds.), Jules Verne et la culture médiatique. De la presse du XIXe siècle au steampunk, Québec, Presses de l’Université Laval, « Littérature et imaginaire contemporains », 2019, p. 193-218.
“Avancer à reculons dans l’espace : 1865 et le roman d’anticipation scientifique”, in Claire Barel-Moisan and Jean-François Chassay (eds.), Le Roman des possibles. L’anticipation dans l’espace médiatique francophone (1860-1940), Montréal, Presses de l’Université de Montréal, 2019, p. 355-371.
“La Seine du crime et les petits métiers parisiens”, in Nicolas Gauthier and Sébastien Roldan (eds.), “La Seine littéraire au XIXe siècle”, Arborescences, no 8 (December 2018), p. 3345.
Lire la ville, dire le crime. Mise en scène de la criminalité dans les mystères urbains de 1840 à 1860, Limoges, Presses universitaires de Limoges, 2017, 289 p.
“Le tapis-franc criminel et le salon respectable : mise en regard chronotopique dans les mystères urbains (1842-1859)”, Nineteenth-Century French Studies, 46, nos 1&2 Fall-Winter 2017-2018, p. 42-57.
“Combattre la monotonie du crime, banaliser la violence : l’assassinat dans Les Nuits du Palais-Royal” in Patrick Bergeron and France Grenaudier-Klijn (eds.), “Le Rouge et le noir”, @nalyses, vol. 12, n. 1 (Hiver 2017), p. 52-78.
“Eugène-François Vidocq, penseur de l’espace social criminel”, in Paul Aron and Jean-Pierre Bertrand (eds.), “Le sens du social”, Romantisme, n. 175 (2017-1), p. 29-38.
“Ternir l’héroïsme : modernité(s) du complot et de l’espionnage févaliens” in François-Emmanuel Boucher, Sylvain David, and Maxime Prévost (eds.), “Espionnage, complots, secrets d’État : l’imaginaire de la terreur”, Études littéraires : études, analyses, débats, n. Fall 2015 (published in 2017), p. 17-29.
“Not good, never boring : le culte de l’imprévisible dans 24” in François-Emmanuel Boucher, Sylvain David, and Maxime Prévost (eds.), Les Téléséries: l’historicité des communautés imaginaires, Montréal, Nota Bene, 2016, p. 71-86.
“Pourvu qu’on paie bien… : quête du profit chez les personnages févaliens” in Dominique Laporte and Agnès Sandras (eds.), “Le mystérieux Paul Féval”, Le Rocambole : bulletin des amis du roman populaire, n. 75-76 (Summer-Fall 2016), p. 127-136.
“L’Homme et la bête : chiens et politique dans Les Mohicans de Paris”, in Nigel Lezama, Joëlle Papillon, and Rocky Penate (eds.), ‘‘Des animaux dans la littérature : du proche et du lointain’’, Voix plurielles (Brock University), vol. 12, n. 2 (2015), p. 138-151.