Projets de recherche

MARGOT - Christine McWebb

MARGOT is a long-term research project devoted to publishing fully searchable editions of either generally inaccessible texts from the French Middle Ages and the Early Modern period (the Ancien Régime) or of texts in connection with a specific project from the same time period.  Each text will be made available in electronic format.  It is our goal to create a forum for publishing online peer reviewed projects that fall into the two above-mentioned categories.  When using the word “text”, we are referring to it in its full semiotic sense encompassing not only the written word, but iconography as well.

Du pays au paysage - Élise Lepage

Du pays au paysage

In the 1950s and 60s, “la poésie du pays” in Quebec was a major trend which imagined the land as an abstract ideal. This project explores how this poetics evolved through the transition into the 21st century. Contemporary Quebec poetry continues to describe its surrounding world, but now from an increasingly localized perspective which focuses on tangible landscapes. Our geopoetical approach borrows from both geographic and environmental theories to investigate the representations and significance of different contemporary landscapes found within the bodies of work studied.

Pendant les années 1950 et 1960, la poésie du pays au Québec était une tendance majeure qui imaginait le pays comme un idéal abstrait. Ce projet examine comment cette poétique a évolué à l’aube du XXIesiècle. Si la poésie contemporaine n’a pas renoncé à dire le monde qui l’entoure, elle le fait à présent d’une perspective beaucoup plus localisée qui se focalise sur les paysages concrets. Notre approche géopoétique emprunte aux théories géographiques et environnementales pour étudier les représentations et significations de différents paysages contemporains présents dans les œuvres à l’étude.

Early French texts of Ontario: From Brébeuf to Charlevoix - Guy Poirier

Early French texts of Ontario: From Brébeuf to Charlevoix

In the early 1970s, a number of important literary critics on postmodernity predicted the disappearance of the major founding narratives which had shaped for centuries collective identities and nationalisms. However, as this prediction was based on the models provided by Western dominant cultures, the continued survival of founding narratives in minority and oppressed societies was largely ignored by postmodern writers. Yet, stories of colonial domination, memories of forced dispersion and resettlement, the struggle to affirm language rights, are an integral part of the survival of collective identity in minority cultures. This project aims to offer a new reading of early French texts in Ontario as founding narratives. Our goal is to draw connecting lines between a distant Franco-Ontarian literary past and the various locations upon which today’s Franco-Ontarian community constructs its future and legitimacy.

GRÉCUM (groupe de recherche en édition critique de l'Université de Moncton) - Nicolas Hebbinckuys

GRÉCUM (groupe de recherche en édition critique de l'Université de Moncton)

As an active member of GRECUM (SSHRC funded), I am currently editing the Cinquième Livre de l’Histoire de la Nouvelle-France by Marc Lescarbot (1612). Known as the pioneer of Canadian poetry, Lescarbot is also recognized as being one of first to have observed and described the indigenous peoples of Acadia. On a very different topic, I am at present involved in two didactic focused projects: Audiostat, which is an online platform created to help FSL’s students improve their oral language skills, and an Open Online Interactive Workbook, also for FSL students.

Membre actif du GRÉCUM, je travaille actuellement sur l’édition critique du Cinquième Livre de l’Histoire de la Nouvelle-France de Marc Lescarbot (1612). Ce personnage, qui a livré à son époque une importante réflexion ethnographique sur les peuples d’Amérique, est par ailleurs considéré comme le père de la Poésie canadienne. Je suis également impliqué dans deux projets en lien avec mes préoccupations d’enseignant : Audiost@t, une plateforme conçue pour mesurer l’amélioration des performances à l’oral dans les cours de conversation et OOIW, un cahier d’exercices fournissant aux étudiants des niveaux B1 et B2 des ressources originales et gratuites pour s’exercer en autonomie sur une vingtaine de points de grammaire.

Missionary texts in the francophone environment - Guy Poirier

Missionary texts in the francophone environment

Our SSHRC partnership project « Textes missionnaires dans l’espace francophone » involves scholars from different countries who all work in the area of French missions studies. Our disciplinary and historical scopes are wide, since we study French missions and their texts from the Renaissance to the modern period in an interdisciplinary context. Our group, that was founded after the International Conference “De l’Orient à la Huronie” held in 2007 at the Museum of Sainte-Marie among the Hurons, now also comprises partners such as Library and Archives CanadaThe Newberry Library, the “Archives jésuites de Montréal”, and the Centre Sèvres in Paris.

Le Rez-de-chaussée - Nicolas Gauthier

Le Rez-de-chaussée

Les romans-feuilletons parus dans les grands journaux politiques forment un corpus crucial pour comprendre la littérature française du 19e siècle (après 1840, une proportion considérable des romans français a été publiée ainsi). Néanmoins, ces œuvres sont en majorité inconnues ou oubliées aujourd’hui, en raison de la nature éphémère de la presse, de leur nombre gigantesque et des principes qui président au dépôt légal en France et à la construction des catalogues de bibliothèques. Appuyé par une subvention « Développement Savoir » du Conseil de recherche en sciences humaines (2014-2016) puis par une subvention « Savoir » du CRSH (2017-2022), Le Rez-de-chaussée est un projet qui vise à contribuer à la cartographie de ce vaste continent au moyen d’un répertoire en ligne de romans-feuilletons parus en France entre 1836 et 1881 dans six des plus importants journaux (Le ConstitutionnelLe Figaro, le Journal des débatsLe Petit JournalLa PresseLe Siècle). Au 1erjanvier 2019, on trouvait dans le répertoire les fiches de plus de 1700 œuvres, écrites par environ 500 auteurs différents. Sont ainsi fournis, pour chaque feuilleton, les dates précises de la publication, le nom de l’auteur, le titre du quotidien, des remarques concernant la publication et un lien vers l’édition du journal numérisée par Gallica, le volet de numérisation de la Bibliothèque nationale de France.

Romans-feuilletons, fictions published in newspapers, are crucial to understanding 19th-century French literature (after 1840, most French novels were published in this way); however, these works are largely unknown due to the ephemeral nature of the newspaper. Funded by SSHRCLe Rez-de-chaussée aims to chart this corpus by providing an online database of newspaper fiction published in France between 1836 and 1881 in six major newspapers (Le ConstitutionnelLe Figaro, Journal des débatsLe Petit JournalLa PresseLe Siècle). The database contains approximately 1,700 identification sheets for newspaper fiction from over 500 different authors (as of January 1st, 2019). Each identification sheet provides detailed publication information for the text (author, newspaper, date of publication of each chapter, location), and a link to read the roman-feuilleton in Gallica, the massive project of digitization of the Bibliothèque nationale de France.

Regional and Stylistic (In)Variance in Laurentian French Prosody - Svetlana Kaminskaia

Financed by SSHRC, this project examines prosodic variation in two speaking styles in French spoken in an intense contact with English in Ontario by comparing it to the parent Quebec variety. It seeks to fill a gap in our understanding of variation observed in a contact setting and to further our knowledge about phonetics and phonology of these dialects. Will variation observed in the minority variety be coherent with that in the majority variety or will it be reduced? Will we find (more) features attributable to an intense contact with English in spontaneous productions in OF? Besides generating empirical, methodological and theoretical results that will contribute to the fields of prosody, language contact and sociolinguistics, this project will also yield insights into the regional divergence of Laurentian French, something of interest to historical linguists, ethnolinguists, and especially to members of the French speaking communities. Importantly, insights into the interaction of French and English prosodies will be of great relevance to the domain of foreign language learning and teaching.

Subventionné par le CRSH, ce projet examine la variation prosodique dans deux styles de parole en français parlée en situation de contact intense avec l’anglais en Ontario tout en le comparant avec le français du Québec. Le projet cherche à combler les lacunes dans la description phonologique et phonétique de ces variétés et dans nos connaissances sur le contact des langues. Parmi les questions posées il y a celles de savoir si la variété en contexte minoritaire montre une même étendue de variation que le français en contexte majoritaire et si la parole spontanée montre plus de traits attribuables à la situation de contact avec l’anglais. Les résultats de cette recherche contribueront aux domaines de la phonétique et de la phonologie, du contact des langues et de la sociolinguistique en fournissant des mises à jour et de nouveaux résultats empiriques, méthodologiques et théoriques. Les observations sur la variabilité régionale en français laurentien contribueront également à la linguistique historique, à l’ethnolinguistique, et seront utiles pour les membres des communautés francophones. Ce qui est aussi important, les conclusions sur l’interaction entre les prosodies française et anglaise seront d’une grande importance pour l’apprentissage et la didactique des langues. 

Centre d'aide à la rédaction (CAR) - Rocky Penate

Rocky Penate is currently one of the organizers of the Centre d'aide à la rédaction (CAR), a peer-tutoring service meant to help students develop their writing skills outside of the classroom.

He is also a co-investigator on the LITE grant funded project: "Open online interactive workbook for intermediate students of French as a second language."

Rocky Penate est présentement un des responsables du Centre d'aide à la rédaction (CAR), un service de tutorat par les pairs qui aide les étudiant(e)s à développer leur écriture en dehors de la salle de classe.

Il fait aussi partie d'une équipe menant une étude pédagogique intitulée : « Open online interactive workbook for intermediate students of French as a second language. »