519-888-4567 x46123
Office: ML 334B
- Ph.D. French, University of Toronto, 2000
- M.A., French Literature, McMaster University, 1992
- Honours B.A., English and French, McMaster University, 1991
Biography
Born and raised in Ontario, a high school exchange to France determined my career path: a B.A. in English and French, then an M.A. in French from McMaster University, followed by a Ph.D. in French from the University of Toronto in 2000. I have been working at the University of Waterloo since 2001. My primary field of research is 20th- and 21st-century French literature, with publications on authors as diverse as André Gide, Alain Robbe-Grillet, Amélie Nothomb, Emmanuel Carrère, Colette Fellous, and Hélène Lenoir. My theoretical approach is grounded in Bakhtin studies, with a particular interest in the concept of the chronotope. I have published several articles that are primarily reflections on theoretical concepts relating to the representation of time and space in literature. In addition to publishing on French literature, I continue to maintain an interest in English literature, and have co-authored an article on Shakespeare as well as several articles on English/French adaptations.
Research and Teaching Interests
- 20th- and 21st-century French Literature
- Bakhtin Studies
- Time and Space in the Novel/Bakhtin’s Chronotope
- Photography and Literature
- History and Literature
- Psychology and Literature
- Adaptation Studies
- Introduction to Translation
Current Projects
Selected Publications
Tara Collington's ORCID record
Books
-
2020, Guy Poirier, Élise Lepage and Tara Collington, eds. Le défi de la fragilité: Autour des essais de François Paré. Ottawa : Éditions David.
-
Winner of the 2020 Prix Gabrielle-Roy
-
- 2013, François Paré and Tara Collington, eds. Diasporiques: Mémoire, diasporas et formes du roman francophone contemporain. Ottawa : Éditions David.
-
2006, Lectures chronotopiques : espace, temps et genres romanesques. Montreal : XYZ Éditeur.
Selected Articles and Chapters
-
2021, « ‘Brosser l’histoire à rebrousse-poil’ : l’affaire Dubuisson revisitée ». Études françaises, 57.2: pp. 81-99.
-
2020, « L’Usage de l’objet dans la pratique autobiographique de Colette Fellous. » Voix Plurielles, 17.1: pp. 141-158.
-
2020, Tara Collington and Philip Collington. « British empire et métissages : Liberty Asserted de John Dennis et les récits de voyage de l’Ontario français. » Le défi de la fragilité, pp. 75-103.
-
2019, « De la polyphonie à la narratologie cognitive : la construction du personnage dans l’univers romanesque d’Hélène Lenoir. » Ce que le personnage contemporain dit à la critique. Eds. René Audet and Nicolas Xanthos. Paris : Presses Sorbonne Nouvelle, pp. 29-45.
-
2019, « ‘Cette existence de vermine’ : images de bêtes et de bestioles dans les intérieurs infestés d’Hélène Lenoir. » Intérieurs d’Hélène Lenoir. Eds. Anne Martine Parent and Nicholas Xanthos. Québec : Éditions Nota Bene, pp. 235-257.
-
2019, « De la vie dans son art, de l’art dans sa vie : identités publiques et privées dans la correspondance d’Anny Duperey et Nina Vidrovitch. » Études françaises 55.1: pp. 67-87.
-
2018, « Le Nid du temps : le chronotope créateur dans Lithochronos ou Le Premier vol de la pierre d’Andrée Christensen et Jacques Flamand. » L’espace-temps dans les littératures périphériques du Canada. Eds. Adriane Brun del Re, Isabelle Kirouac-Massicotte and Mathieu Simard. Ottawa : Éditions David, pp. 19-38.
- 2015, « ‘En attendant, restait le courrier’: les lettres dans L’Adversaire d’Emmanuel Carrère. » Risques et regrets; les dangers de la lettre. Eds. Margo Irvine, Geneviève De Viveiros and Karin Schwerdtner. Québec: Editions Nota Bene, pp. 123-156.
-
2015, "‘Sauvé du déluge des jours’: Taxidermy, Photography and Literature in Adrien Goetz and Karen Knorr’s Le Soliloque de l’empailleur.” French Cultural Studies, Vol. 26(1): pp. 87–100.
-
2014, Tara Collington and Philip Collington. “‘The Time When...The Place Where’: Chronotopes and Chronologies in Love’s Labour’s Lost.” Studies in Philology, 111.4: pp. 786-820.
- 2013, "Bakhtin’s Chronotope and Metaphoric Models in Hermeneutic Discourse.” Philosophy, Method and Cultural Criticism. Ed. Charlton McIlwain. New York: Hampton Press, pp. 115-136.
- 2013, « La ‘scène’ de l’ironie chez Amélie Nothomb.” L’ironie: formes et enjeux d’une écriture contemporaine. Eds. Didier Alexandre and Pierre Schoentjes. Paris: Classiques Garniers, pp.77-98.
- 2010, "The Chronotope and the Study of Literary Adaptation: The Case of Robinson Crusoe.” Bakhtin’s Theory of the Literary Chronotope: Reflections, Applications, Perspectives. Eds. Nele Bemong et al. Ghent: Academia Press. pp. 179-193.
Ph.D Theses supervised
- 2020, David Yesaya : « La représentation littéraire de la réussite sociale du sujet migrant africain postcolonial dans la France contemporaine hexagonale : des révoltes des banlieues de 2005 à nos jours ».
- 2019, Krysteena Gadzala : (co-supervision with V. Dusaillant-Fernandes) « Rites et activités du deuil dans la littérature contemporaine au masculin ».
- 2018, Rosanne Abdulla : « La représentation de la mélancolie et de la dépression dans quatre textes français de l'extrême contemporain ».
- 2015, Godrick Chékété : « Aspects et portée dialogiques de l’écriture romanesque (1994-2010) de Michel Houellebecq ».
- 2013, Maria Petrescu : « L’Image de la prison dans la littérature française et québécoise du 20e siècle ».
Awards and achievements
- 2020, Prix Gabrielle-Roy
- 2022, 2019, 2016, 2012, 2004: 2012, University of Waterloo Outstanding Performance Award
- 2015, University of Waterloo, Faculty of Arts Excellence in Service Award
- 2007-10, SSHRC Standard Research Grant: “Crossing Space, Crossing Time: A Bakhtinian Approach to Adaptation Studies"
Selected professional and community affiliations
- 2010-present, Associate Editor (English) and member of the Editorial Board, Revue Critique de fixxion française contemporaine
- Association des professeur(e)s de français des universités et collèges canadiens (APFUCC)
- Women in French (WIF)